Ο ΟΟΣΑ αποκαλύπτει τα σοβαρά προβλήματα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα: Χαμηλές δαπάνες και υψηλή ανεργία πτυχιούχων

Ο ΟΟΣΑ αποκαλύπτει τα σοβαρά προβλήματα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα: Χαμηλές δαπάνες και υψηλή ανεργία πτυχιούχων

Ανάλυση του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση στην Ελλάδα: χαμηλές δαπάνες και υψηλά ποσοστά ανεργίας πτυχιούχων. Η νέα ετήσια έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), με τίτλο «Ματιές στην Εκπαίδευση» (Education at a Glance 2025), αναλύει την πρόσβαση στην ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση και τονίζει τις σημαντικές αλλαγές που έχουν προκύψει στη δυναμική των πτυχίων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, το 48% των νεαρών ενηλίκων στις χώρες-μέλη είναι πλέον διπλωματούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, έναντι 27% το 2000. Στην Ελλάδα, το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το 45%, πλησιάζοντας τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η έννοια της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης περιλαμβάνει και άλλες μορφές σπουδών πέραν της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, όπως είναι τα ιδιωτικά κολέγια και τα ΙΕΚ (Επίπεδο 5 του Τυπικού Πλαισίου Προσόντων). Οι νέοι Έλληνες πτυχιούχοι, σύμφωνα με τη Eurostat, παρουσιάζουν τη χαμηλότερη επαγγελματική απορρόφηση στην ΕΕ και τα υψηλότερα ποσοστά υπερεκπαίδευσης, καθώς εργάζονται σε θέσεις που δεν ανταποκρίνονται στα προσόντα τους.

Αξιοσημείωτο είναι ότι ο ΟΟΣΑ αναλύει την εκπαίδευση μέσα από μια τεχνοκρατική προοπτική, συνδέοντας τα πτυχία με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Υπογραμμίζει ότι τα πτυχία, ενώ συνδέονται με υψηλότερες απολαβές και χαμηλότερη ανεργία, δεν εξασφαλίζουν ποιότητα εργασίας. Η αναντιστοιχία δεξιοτήτων, δηλαδή η έλλειψη ταλέντων στις επιχειρήσεις, καθιστά τη δημόσια εκπαίδευση αναγκαίο να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της αγοράς.

Το φετινό σημείωμα του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση στην Ελλάδα αναδεικνύει ανησυχητικά στατιστικά στοιχεία, όπως το γεγονός ότι το 24,2% των νέων ενηλίκων (25-34 ετών) χωρίς ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι άνεργοι, ποσοστό που υπερβαίνει τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ (12,9%). Ειδικότερα, η ανεργία μεταξύ των πτυχιούχων φτάνει το 12,3%, σχεδόν τριπλάσια από τον αντίστοιχο μέσο όρο του ΟΟΣΑ (4,9%).

Στο πεδίο των δημόσιων δαπανών, η Ελλάδα ξοδεύει κατά μέσο όρο 6.420 δολάρια ανά μαθητή, κατατάσσοντας την χώρα σε μία από τις τελευταίες θέσεις στην ΕΕ. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι δημόσιες δαπάνες για τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι από τις χαμηλότερες στον ΟΟΣΑ, με μόλις 4.497 δολάρια ανά σπουδαστή, λιγότερο από το 1/3 του μέσου όρου του ΟΟΣΑ.

Καθώς οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είναι οι πιο κακοπληρωμένοι στον ΟΟΣΑ, οι μισθοί τους είναι κατά 31% χαμηλότεροι από τον μέσο όρο των μισθών των πτυχιούχων πλήρους απασχόλησης, αναδεικνύοντας τη δραματική απαξίωση του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού στην χώρα.

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play