Η ευρωπαϊκή πρωτεύουσα χωρίς κανένα θανατηφόρο τροχαίο – Τα 6 βασικά μέτρα που εφάρμοσε

Η ευρωπαϊκή πρωτεύουσα χωρίς κανένα θανατηφόρο τροχαίο – Τα 6 βασικά μέτρα που εφάρμοσε

Αν υπάρχει μια παγκόσμια επιτυχία που η Ελλάδα οφείλει να ζηλέψει, να υιοθετήσει και να εφαρμόσει, αυτή δεν είναι άλλη από το Vision Zero στο Ελσίνκι.

Χωρίς υπερβολική δημοσιότητα ή δεξιοτεχνίες στις συνεντεύξεις τύπου, το Ελσίνκι κατάφερε κάτι που μοιάζει αδιανόητο για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη: να μη σημειωθεί ούτε ένα θανατηφόρο τροχαίο σε ολόκληρο το 2024. Η πρωτεύουσα της Φινλανδίας δείχνει τον δρόμο προς ασφαλέστερους δρόμους.

Στο πλαίσιο της εθνικής πολιτικής Vision Zero

  1. Μείωσαν το όριο ταχύτητας στα 30 χλμ στο κέντρο και στις περισσότερες περιοχές κατοικίας
  2. Εγκατέστησαν 70 κάμερες για τον έλεγχο ταχύτητας
  3. Κάποιοι δρόμοι στένεψαν και πλαισιώθηκαν με δένδρα
  4. Αυξήθηκε σε 1.500 χλμ. το δίκτυο ποδηλατοδρόμων
  5. Ενισχύθηκαν οι δημόσιες μεταφορές με πράσινα, αυτόνομα λεωφορεία
  6. Δημιουργήθηκε μία νέα γραμμή τραμ (ειδικά το τελευταίο στην Ελλάδα ζητούν ακόμη και να το ξηλώσουν).

Αν και οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα μειώνονται σε ολόκληρη την ΕΕ (-3% το 2024) τα ατυχήματα με τραγικά αποτελέσματα εξακολουθούν να είναι συνηθισμένα στις μητροπολιτικές περιοχές. Το να περάσει ένα ολόκληρο έτος χωρίς κανένα ατύχημα είναι ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα για μια πόλη -πόσο μάλλον για μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.

Το 2023, 7.807 Ευρωπαίοι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα σε πόλεις της ΕΕ. 55 άτομα έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στο Βερολίνο πέρυσι, ενώ εννέα άτομα έχασαν τη ζωή τους σε συγκρούσεις στην περιοχή των Βρυξελλών τους τελευταίους 12 μήνες.

Αν και το Ελσίνκι είναι μια από τις μικρότερες πρωτεύουσες της ΕΕ, με λίγο λιγότερους από 690.000 κατοίκους, περίπου 1,5 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν και μετακινούνται καθημερινά στην μητροπολιτική περιοχή.

Ο Roni Utriainen, μηχανικός κυκλοφορίας στο Τμήμα Αστικού Περιβάλλοντος της πόλης, δήλωσε στον φινλανδικό Τύπο ότι το επίτευγμα αυτό οφείλεται σε «πολλούς παράγοντες… αλλά τα όρια ταχύτητας είναι ένας από τους πιο σημαντικούς».

Αναφερόμενοι σε στοιχεία που δείχνουν ότι ο κίνδυνος θανάτου πεζών μειώνεται κατά το ήμισυ με τη μείωση της ταχύτητας πρόσκρουσης ενός αυτοκινήτου από 40 σε 30 χιλιόμετρα ανά ώρα, οι αξιωματούχοι της πόλης επέβαλαν το χαμηλότερο όριο στις περισσότερες κατοικημένες περιοχές του Ελσίνκι και στο κέντρο της πόλης το 2021.

Τα όρια επιβλήθηκαν με 70 νέες κάμερες ταχύτητας και μια στρατηγική αστυνόμευσης βασισμένη στην εθνική πολιτική «Vision Zero», με στόχο την επίτευξη μηδενικών τραυματισμών ή θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Τα στοιχεία που συλλέχθηκαν από την Αρχή Οδικής Ασφάλειας της Φινλανδίας, δείχνουν ότι οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στο Ελσίνκι μειώνονται συνεχώς από τότε.

Σε πολλά μέρη της πόλης, οι δρόμοι έχουν στενέψει και έχουν φυτευτεί δέντρα με τον σκόπιμο στόχο να κάνουν τους οδηγούς να αισθάνονται άβολα — η λογική είναι ότι τα περίπλοκα αστικά τοπία αναγκάζουν τους οδηγούς να κινούνται με μεγαλύτερη προσοχή στις κατοικημένες περιοχές.

Η πόλη επένδυσε επίσης σε νέες υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες, συμπεριλαμβανομένου ενός ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων που εκτείνεται σε πάνω από 1.500 χλμ. Έχει ενισχύσει το δίκτυο δημόσιων μεταφορών με «πράσινα» και αυτόνομα λεωφορεία και έλαβε χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για μια νέα γραμμή τραμ.

Η επιτυχία του Ελσίνκι έχει γίνει αντιληπτή στις Βρυξέλλες, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ασκεί πιέσεις για τη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Νωρίτερα φέτος, ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας σημείωσε ότι τα περισσότερα κράτη μέλη δεν ήταν σε θέση να επιτύχουν τον στόχο της ΕΕ για το 2018, που ήταν η μείωση κατά το ήμισυ των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030.

Loading

Play