Αριστεία ή αποτυχία; Η αλήθεια για την Παιδεία στην Ελλάδα

Αριστεία ή αποτυχία; Η αλήθεια για την Παιδεία στην Ελλάδα

Ανάλυση της αριστείας στην Παιδεία και της πραγματικής κατάστασης των δημόσιων σχολείων στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επένδυσε στο αφήγημα της αριστείας και της τεχνοκρατικής επάρκειας προκειμένου να κατακτήσει την εξουσία το 2019. Έξι χρόνια αργότερα, αναδεικνύεται ότι αυτό το περί αριστείας αφήγημα είναι στην ουσία ένα κέλυφος, το οποίο αποκαλύπτει τη διαφθορά, τις πελατειακές σχέσεις και τις θεσμικές εκτροπές. Ειδικότερα, στον τομέα της Παιδείας διαφαίνεται πόσο επίπλαστη είναι η αριστεία.

Η καθολική κατάργηση του ασύλου στα μη κρατικά πανεπιστήμια υπήρξε ένας από τους πρώτους νόμους που πέρασε η κυβέρνηση, από το πρώτο της καλοκαίρι. Ένας νόμος με συμβολική αξία, δεδομένου ότι οι παράνομες πράξεις διώκονταν αυτομάτως, ακόμη και εντός πανεπιστημιακών χώρων. Ωστόσο, η κατάσταση στα δημόσια σχολεία προκαλεί ανησυχία, καθώς πολλές τάξεις στεγάζονται σε κοντέινερ, τα οποία είναι η προσωρινή λύση εδώ και δεκαετίες. Αντί να επικεντρωθούν σε αυτό το ζήτημα, το υπουργείο Παιδείας προγραμματίζει δαπανηρές πρωτοβουλίες, όπως λαχανόκηπους και ατομικές θυρίδες, όταν η ανάγκη για ουσιαστική στήριξη της εκπαίδευσης είναι προφανής.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποκάλυψε μελέτη που δείχνει ότι το 47% των μαθητών στην Ελλάδα αποτυγχάνει στα μαθηματικά και το 30% στην κατανόηση κειμένου, ποσοστά που ξεπερνούν τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αντί για βελτίωση, το δημόσιο σχολείο συντηρεί και αναπαράγει ανισότητες, μη επιτυγχάνοντας την κοινωνική κινητικότητα. Όπως καταδεικνύει η έρευνα, οι μαθητές από προνομιούχα περιβάλλοντα πετυχαίνουν σε ποσοστό 35%, σε αντίθεση με μόλις 7,1% για τους μαθητές από μη προνομιούχα.

Είναι προφανές ότι το αφήγημα της αριστείας που προώθησε η Νέα Δημοκρατία δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Είναι ένα επικοινωνιακό εύρημα που υπόσχεται ψεύτικες ελπίδες για κοινωνική ανέλιξη, χωρίς να διασφαλίζει την πραγματική βελτίωση των συνθηκών ζωής. Ο καθηγητής πολιτικής φιλοσοφίας του Χάρβαρντ, Μάικλ Σαντέλ, έχει επίσης αναδείξει τις παραλείψεις αυτής της αξιοκρατίας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να αναγνωρίσουμε και τις προνομιακές θέσεις που κατέχουν οι «άριστοι».

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play