Δημιουργικά εργαστήρια για ενήλικες και ειδικές ομάδες κοινού, εκπαιδευτικά προγράμματα, παιχνίδια, αλλά και τα εργαστήρια χορού και εικαστικών της πολιτιστικής συνταγογράφησης που ξεκινούν σε λίγες μέρες, είναι μόνο μερικές από τις δράσεις που θα φιλοξενεί ο νέος πολυλειτουργικός χώρος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Δημιουργικών Εργαστηρίων του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.
Η καθολική προσβασιμότητα στον πολιτισμό δεν αποτελεί μόνο ζήτημα ισότητας, αλλά και θεμελιώδη προϋπόθεση για την ενίσχυση της δημοκρατίας και την καταπολέμηση των κοινωνικών ανισοτήτων.
Χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Παπαγεωργίου στον Σύνδεσμο Φίλων του Μουσείου, η αίθουσα Γ των περιοδικών εκθέσεων (170 τ.μ.) μετατράπηκε σε έναν σύγχρονο χώρο, κατάλληλα σχεδιασμένο και εξοπλισμένο ώστε να υποδέχεται σχολικές ομάδες, μεμονωμένους επισκέπτες αλλά και οικογένειες με παιδιά, με έμφαση στην προσβασιμότητα, τη συμπερίληψη και την εξάλειψη κοινωνικών αποκλεισμών.
«Όλα αυτά καταδεικνύουν και αποδεικνύουν το νέο ρόλο τον οποίο πρέπει να έχουν όλα τα μουσεία. Τα μουσεία πια είναι υποχρεωμένα να συνδιαλέγονται με την κοινωνία, να επικοινωνούν με τους πολίτες και να μην είναι απλά κελύφη φιλοξενίας πολύτιμων συλλογών», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Στη συνέχεια, κατά τον χαιρετισμό της, υπογράμμισε ότι το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης ενσαρκώνει με συνέπεια αυτές τις αξίες, υλοποιώντας στην πράξη την ιδέα του προσβάσιμου και συμπεριληπτικού πολιτισμού.
«Το έργο αυτό ανταποκρίνεται πλήρως στον ανανεωμένο από το 2022 ορισμό του μουσείου από το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM), που τονίζει την ανάγκη τα μουσεία να είναι ανοιχτά, προσβάσιμα και χωρίς αποκλεισμούς, να προάγουν την ποικιλομορφία και τη βιωσιμότητα», επισήμανε η γενική διευθύντρια του ΑΜΘ Δρ Αναστασία Γκαδόλου.
Η μεγάλη καινοτομία του νέου χώρου είναι το αισθητηριακό δωμάτιο (Snoezelen), το πρώτο που δημιουργείται σε ελληνικό μουσείο. Πρόκειται για έναν πολυαισθητηριακό χώρο χαλάρωσης και αυτορρύθμισης, που απευθύνεται σε άτομα με αυτισμό, αναπτυξιακές ή νευρολογικές διαταραχές, άνοια, ΔΕΠΥ, κρίσεις πανικού ή μετατραυματικό στρες, προάγοντας δεξιότητες όπως συγκέντρωση και κοινωνική αλληλεπίδραση.
Τη διαμόρφωση του νέου πολυλειτουργικού χώρου ανέλαβε το επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό του Μουσείου, υπό τον συντονισμό και την καθοδήγηση της γενικής διευθύντριας.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ